Teruglink
Image default
Internet marketing

Hoe kan een bedrijf online zichtbaar worden?

In de strijd om klanten moet u constant nadenken over hoe u de concurrentie in uw niche kunt weerstaan. Het is vrij duidelijk dat hiervoor elk bedrijf een concurrentievoordeel moet hebben dat het van de rest zou onderscheiden. Het lijkt erop dat alles eenvoudig is: laat een potentiële klant de verschillen zien tussen het product en de voordelen van het gebruik ervan, en hij zal een bestelling plaatsen. Maar hoe vind je deze unieke verschillen? En hoe kunt u hun voordelen het meest effectief aantonen? Vandaag zullen we het hebben over de principes van het bouwen van een uniek verkoopvoorstel.

Over paarse koeien en uniek verkoopvoorstel

De enige manier om het woord over een idee te verspreiden, is door het te laten opvallen. Volgens de Amerikaanse marketinggoeroe Seth Godin, die trouwens de Momentum Prize ontving voor zijn belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de internetindustrie en als vice-president marketing werkte bij Yahoo!, moet je een paarse koe zijn tegen de achtergrond van de kudde. We hebben het hier over de noodzaak om het voorgestelde product uitzonderlijk, ongebruikelijk en interessant te maken. Bovendien stelt Seth dat adverteren alleen, wat het ook is, niet voldoende is voor succes. “Adverteren op televisie, banners op websites, radiospots – dit werkt allemaal niet meer. Mensen hebben geen tijd om hun aandacht op dit alles te stoppen. Ze hebben alles. Ze geven niets om je herrie. ‘

De stelregel over de dood van reclame lijkt nogal dubieus. Er is echter een aanzienlijke immuniteit ontwikkeld voor het soort reclame waar de goeroe van de American Marketing Association Marketing Hall of Fame het over heeft. Maar net als hardnekkige virussen sterft reclame niet, maar muteert en ontwikkelt ze zich, neemt nieuwe vormen aan en dringt met succes door tot in de hoofden van consumenten en moedigt ze aan om te kopen.

Reclame is echter niet altijd voldoende: er is een onderscheidend consumentenmotief nodig, dat een alternatief is voor beeld- en “entertainment” -reclame. Dit motief wordt gevormd op basis van een uniek verkoopvoorstel (USP) geassocieerd met de uitzonderlijke eigenschappen van het product en met een statement dat nog nooit eerder op de markt is gemaakt.

De term USP werd in het midden van de 20e eeuw geïntroduceerd door de Amerikaanse adverteerder Rosser Reeves – een van de ‘pijlers’ van de reclametheorie en -praktijk, de auteur van vele beroemde reclamebeelden en slogans, waaronder M & M’s, Colgate, Anancin, enz.

Reeves geloofde dat reclame maar één doel kan hebben: verkoop. Geen loyaliteit, geen erkenning, geen popularisering en andere termen die zo geliefd zijn bij adverteerders, maar verkoop.

In zijn boek benadrukte Reeves dat de effectiviteit van reclame afhangt van één factor:

Advertenties moeten onmiddellijk de aandacht van een potentiële klant trekken met één zeer krachtig aanbod dat concurrenten niet kunnen doen. Een aanbod dat de ontvanger van de advertentie aanmoedigt om de gerichte actie uit te voeren. Dit idee vormde het concept dat Reeves een uniek verkoopvoorstel noemde.

USP-principes

Om een ​​USP te ontwikkelen, is het nodig om de belangrijkste concurrentievoordelen te formuleren, die de basis zullen worden. Om de voordelen te bepalen, probeert u de volgende vragen te beantwoorden:

  • Welke problemen helpt u uw klanten op te lossen?
  • Waarom zou de klant zich tot jou moeten wenden om deze problemen op te lossen?
  • Zal hij klaar zijn om weer bij je terug te komen?

Op basis van de antwoorden op deze vragen wordt de USP geformuleerd met als belangrijkste uitgangspunten:

Efficiëntie. De nadruk moet worden gelegd op het belangrijkste voordeel voor de klant.

Hoe maak je een USP op?

Analyse van de doelgroep. Zoals u weet, is wat goed is voor de enthousiaste visser, niet goed voor een jonge vrouw met zwangerschapsverlof. Onderzoek uw doelgroep, ontdek welke problemen zij belangrijk vinden, wat zijn hun interesses?

Voorbeeld: stel dat u een online winkel heeft waar u verschillende huishoudelijke artikelen verkoopt: huishoudelijke chemicaliën, decor, borden, enz. Bij de aankoop van dergelijke goederen zijn meestal vrouwen betrokken. Online bestellen zijn degenen die geen tijd hebben. Dit betekent dat de belangrijkste doelgroep voor uw winkel werkende vrouwen van 25-45 jaar zijn. Wat kan hen interesseren? Ze zullen waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in het aanbieden van snelle en gratis verzending.

Zakelijke kenmerken benadrukken. De USP kan rechtstreeks voortvloeien uit uw activiteiten. Probeer de volgende vragen te beantwoorden:

  • Waar zijn uw producten van gemaakt?
  • Hoe worden de goederen vervaardigd?
  • Welke uitrusting heb je?
  • Bijzondere eigenschappen van goederen?
  • Het principe van interactie met klanten?
  • Hoe worden bestellingen verwerkt?

Het is mogelijk dat u bij het beantwoorden voordelen aantreft die u onderscheiden van uw concurrenten, op basis waarvan u een USP kunt formuleren.

Analyse van concurrenten.

Vergelijk het aanbod van uw bedrijf en dat van uw concurrenten. Vergelijking in de eerste benadering kan worden uitgevoerd volgens de volgende lijst:

  • levertijd en kosten;
  • de kosten van goederen en diensten;
  • garantie;
  • de mogelijkheid om in termijnen te kopen;
  • met dank aan het personeel;
  • loyaliteitsprogramma’s voor klanten;
  • extra geschenken;
  • gemak van bestellen;
  • verschillende betalingsmethoden;

De voordelen die in deze punten worden gevonden, kunnen als basis worden genomen voor de USP.

Kernregel: voor elke dienst, product of bedrijf als geheel wordt een aparte unieke verkooppropositie gecreëerd!

Monitoring beoordelingen.

Vraag klanten die al een aankoop bij u hebben gedaan, waarom ze een keuze in uw voordeel hebben gemaakt. Het is nuttig om van tijd tot tijd enquêtes over dit onderwerp uit te voeren. Soms kunnen klanten een hint geven om de service te verbeteren.

Formules voor het maken van USP

Een slechte formulering kan een goed voordeel gemakkelijk bederven. Vergelijk: “Gratis levering in Voronezh binnen 60 minuten” en “Wij leveren uw bestelling gegarandeerd binnen een uur. Levering in heel Voronezh “. Er is maar één zin, maar in het tweede geval is het voorstel te omslachtig geformuleerd en wordt het als veel moeilijker ervaren. Om een ​​bekwame USP te formuleren, moet u Tsjechovs “beknoptheid is de zus van talent” onthouden. En om de betekenis te behouden, vertrouwt u op een van de volgende sjablonen bij het opstellen van een uniek verkoopvoorstel:

  • Oplossing + garantie. Definieer het probleem of de behoefte van uw klant en bied een oplossing met garanties. Bijvoorbeeld:
  • Doelgroep + probleem + oplossingen. Markeer uw doelgroep en bied haar een dienst:

Mensen zullen de aantrekkingskracht op hen opmerken en zullen meer aandacht besteden aan het voorstel. Houd er rekening mee dat hoe smaller de doelgroep is, hoe nauwkeuriger u moet aangeven hoe u haar helpt.

Uniek / belangrijk kenmerk + behoefte. Deze techniek wordt vaak gebruikt door verschillende kredietorganisaties.

Het is niet nodig om de voorgestelde sjablonen strikt te volgen, creativiteit in de USP wordt aangemoedigd, maar het is belangrijk om altijd te onthouden wat het voordeel van de klant is. Het is noodzakelijk om hem altijd te laten zien wat hij zal ontvangen. Herinner je je het voorbeeld uit de marketingbijbel van Philip Kotler? ‘Je hoeft geen boor te verkopen, maar een gat in de muur.’

Typische fouten bij het opstellen van USP

Probeer deze veelgemaakte fouten te vermijden bij het schrijven van een uniek verkoopvoorstel:

Valse claim of twijfelachtig voordeel. Geef de feiten geen verkeerde voorstelling en toon geen criteria die standaard van u worden verwacht. Zo is het in de USP van een tandheelkundige kliniek onmogelijk om de eigenschap “Dokters zijn professionals met ervaring vanaf 3 jaar” te gebruiken. De cliënt verwacht in elke kliniek al ervaren professionele artsen, waarom zou hij naar jou toe gaan?

Versleten formulering. Vermijd de formulezinnen “snelle levering”, “echte professionals”, “lage prijzen”, “hooggekwalificeerde specialisten”, enz., Enz. Het is saai, saai, overal en overal te vinden. Concretiseer, werk met cijfers of feiten, en als het niet werkt, verander dan de bewoording.

Dit omvat ook de zogenaamde “Mocking”. Dat wil zeggen: “We zouden graag …”, “We kunnen …”, “Wij zijn de beste …”, enz. U hoeft niet te praten over hoe geweldig u bent, doe specifieke en voordelige aanbiedingen.

Niet uniek. Vergeet niet uw concurrenten te bestuderen om niet in herhaling te vallen, anders loopt u het risico onopgemerkt te blijven.

Hoe u de juistheid van de USP-formulering kunt controleren

Er zijn veel nuances en veel vrijheid in de regels voor het opstellen van een uniek verkoopvoorstel. Zelfs als u fouten vermijdt, kunt u, meegesleept door creativiteit, een ondoeltreffend voorstel doen. Om dit te voorkomen, is er een eenvoudige controleregel:

USP zou de vraag moeten beantwoorden: “Waarom zou ik uw product of dienst kiezen uit alle aanbiedingen die voor mij beschikbaar zijn?”

De tweede optie om te controleren is de mogelijkheid om de bestaande zin te herformuleren in de vorm van een zin: “In tegenstelling tot anderen, wij …”

Als uw USP voor deze test slaagt, is deze correct geformuleerd.

Gevolgtrekking

Concurrentie op de markt is een proces waarbij een ondernemer niet alleen actief alle veranderingen in de omgeving moet volgen en correct moet reageren op een veranderende situatie, maar ook de mogelijkheid moet hebben om het bedrijf naar een heel ander niveau te tillen. Maar deze verheffing is onmogelijk zonder afscheiding van de algemene massa. Effectieve USP is een van de kansen om op te vallen, en daarmee de kans om te stijgen.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

website ontwerpen

https://webdevelopmentapp.com/nl/

Gerelateerde artikelen

Het inzetten van een adwords campagne