Online Marketing is niet zo makkelijk als het lijkt. Het is een hele kunst om goede reclame het internet op te slingeren en de juiste doelgroep te bereiken. Vaak wordt ook gedacht dat het een erg goedkope manier van adverteren is, dit hoeft echter niet waar te zijn. Hoewel het plaatsen van een digital ad online natuurlijk niet kost wat een banner naast de autosnelweg kost, kan digital marketing toch ook genoeg kosten. Je kunt daarom het beste eens je roas berekenen. ROAS staat voor Return On Ad Spend en laat je zien hoeveel elke gespendeerde euro aan online marketing jou oplevert. Dit kan worden uitgedrukt in euro’s of in procenten. ROAS, een goede marketing meter De ROAS is dus een goede manier om te kijken wat jouw online advertenties je nu precies opleveren. Dit heeft enkele voordelen. Je kunt ten eerste zo goed zien wat het beste voor je werkt, welk kanaal of welke soort advertenties bijvoorbeeld. Tevens kun je zo een nog beter marketingbudget opstellen. Je gaat namelijk zien dat bijvoorbeeld elke gespendeerde euro zorgt voor 5 euro omzet. Zo kun je precies nagaan door middel van data hoeveel je voor een marketingbudget moet uittrekken. Je kunt zo nog beter investeren in digital marketing en zo hopelijk je ROAS en omzet nog meer verhogen. Kies de juiste targeting Het is natuurlijk super belangrijk voor de juiste manier van targeting te kiezen. Ook dit kun je uit je ROAS halen. Misschien is contextual marketing wel het beste voor je, of juist doelgroeptargeting. Tegenwoordig zijn de meeste consumenten zeer begaan met hun privacy, om deze reden wordt contextual marketing dus ook steeds belangrijker en steeds vaker gebruikt. Kort gezegd wordt er bij contextual marketing gekeken naar het product dat jouw advertentie aanbiedt en wordt deze advertentie op een website geplaatst die hier het beste bij aansluit. Zo komt jouw product meteen terecht bij de juiste doelgroep zonder dat de consument wordt achtervolgd door het product. Het achtervolgen van de consument “Achtervolgen van de consument?”, zul je denken, dit is wanneer iemand bijvoorbeeld een website van keukenmachines bezoekt en vervolgens op elke website advertenties over keukenmachines gaat zien. Veel consumenten vinden dit erg vervelend. Bij contextual marketing gaat het als volgt, op een forum voor baktips in de keuken worden jouw advertenties voor jouw keukenmachines getoond. Zo wordt het product getoond aan de relevante doelgroep die immers al zelf aan het lezen is over koken. Hierdoor zullen je advertenties sneller aanzetten om jouw website te bezoeken. Deze manier van targeting wordt daarom ook steeds populairder. |